søndag 3. mai 2009

Ranukler og limepai lyser opp helgen

I Marthe sin blogg kom jeg over noen nydelige blomster som jeg nå har lært meg heter Ranukler. Jeg kunne derfor ikke dy meg når jeg så disse i blomsterbutikken igår. De står derfor nå og lyser opp bordet mitt i all sin fargeprakt :)

Ah, man kommer virkelig over nyttige, morsomme og koselige tips av å surfe rundt på andres blogger. Timene bare flyr av sted når jeg fordyper meg i loppisfunn, hekleprosjekter, spennende interiørtips og andre rarieteter. For et par uker siden datt jeg innom bloggen til Lilla Blanka (nydelig blogg forøvrig, med fantastiske bilder og en sikker stil) og der kom jeg over en oppskrift på limepai som fikk tennene til å løpe i vann. Og jammen var den ikke fantastisk god! Jeg har allerede rukket å lage den ved to anledninger og fått mye skryt så den kan jeg trygt anbefale videre....og den syrlige smaken passer perfekt nå som vi nærmer oss lysere tider! Og det beste av alt er at den er superenkel og rask å lage :)

Med tilatelse fra Lilla Blanka så gjengir jeg oppskriften hennes her:

Supergod Limepai

Paideig:
3 dl hvetemel
2 ss sukker
125 g smør
1 eggeplomme



Bland hvetemel, sukker, smør (romtemperert) og tilsett eggeplommen, slik at det blir en deig. Trykk denne ut i en form (ca 20-25 cm). Sett formen inn i kjøleskapet for å hvile mens du lager paifyllet.

Fyll:
3 egg
2 dl sukker
2 dl fløte
2 ss mel
1,5 ss vaniljesukker
Revet skall og saften av 2 lime (dersom du liker den syrlig ta gjerne 3-4, jeg synes 3 var akkurat passe)

Visp egg og sukker til eggedosis. Rør inn resten av indigriensene og hell fyllet over i formen.
Stekes på nederste rille i ovnen i ca 30 min ved 200 grader. 

Avkjøles. Server gjerne med pisket krem eller is ved siden av!

VELBEKOMME!


1 kommentar:

  1. Ja, er det ikke supert å komme over nye blogger? Tror jeg kunne brukt en hel dag i bloggverdenen - det er så masse fint! Og ranukler er vel verdens vakreste blomster? takk for at du sa fra om linkingen min, det er jo lite vits å linke hvis dere ikke kommer inn på siden. Retter opp i dette!

    Her er det byssanlull nå, tidlig opp i morgen.

    Snart er det helg, jeg håper helgefølelsen har ankommet solsikkes verden:)

    Smil fra Marthe

    SvarSlett